-

2012-11-19
21:59:00

Är alla icke-hundägare dumma i huvudet?

Förutom att jag blir riktigt provocerad av människor som vill provocera, så blir jag fruktansvärt provocerad av korkade människor. Obildade människor som inte har en aning om när de bör hålla käften.

Till exempel när lady Dahmer skriver detta inlägget om hundar och att man ska lära barm att ha respekt för hundar och andra djur som kan vara potentiellt farliga. Själva inlägget är jag väll inte speciellt provocerad över. Men kommentarerna som följer. Asså shit. Där och då var det inte populärt att jag berättat att jag har min hund lös. Oavsett månad eller möte. Och det som sticker mest ögona på de som motargumenterade mig var att jag 1. har pli på min hund och 2. INTE ENS HAR KOPPEL MED MIG!

jag menar DESSUTOM på att det är föräldrars uppgift att lära sina ungar attt ha respekt för djur. Speciellt hundar, sådär i vardagliga livet. Att lära sina barn att man verkligen inte bara springer fram till en hund utan att fråga. Jag råkar vara av den uppfattningen att man är dum i huvudet som förälder om man inte lär sina barn detta.

Men nej. Hundföraktet skvalpade i kommentarsfältet. Hundägare är dumma huvudet som har hundar lösa. yadayadayada. Och där och då sved det som aceton i ögonen på dessa människor att jag alltid har min hund lös. Och problemet var att jag inte gav mig. Att de inte fick mig att koppla min hund. Deras veka argument om att hundar är DJUR med INSTINKTER och därmed är FRUKANSVÄRT OPÅLITLIGA och därför bör hållas kort i koppel vid promenad, bet liksom inte. Jag försökte förklara. Pedagogiskt först:
- de härstammar från vargar men har avlats tama. Och inte ens en normalt funtad varg har för avsikt att attackera människor förutom om de är i en trängd situation. Så varför skulle en hund? Problemet ligger i att barn som springer fram till en kopplad hund försätter hunden i en trängd situation - utan att hunde kan springa iväg pågrund av kopplet.

Försökte få dem att förstå. Gick inte. Till slut blev det inte så pedagogiskt:
- Kommer du ihåg att DU är ett DJUR? Ett DJUR med mycket högre intelligens och med mycket större förmåga att SKADA DIG eller ditt barn - även utan trängda situationer. Och om du då ska börja misstro alla i din omgivning så tycker jag synd om dig.

Vissa fattade här. Gav upp. Men ALLAS sista ess i rockärmen, som i ett sista försök att trycka ner mig, var

"jamen hur gör du under de månaderna så DU FAKTISKT MÅSTE HA KOPPEL PÅ ENLIGT LAG?"

Ja, det ska jag säga dig. Leo går utan koppel då också. BAM. där satt den. vad ska du göra? Anmäla mig? Det kan du inte. För min hund är lydig. Han lyssnar. Och han är verkligen inte något jävla monster som biter huvudet av nästa person han ser. Hur provocerande det än är i dina ögon.

Sådärja. 
 
Här har ni dessutom en bild på monsterhunden.
Kommentarer:
2012-11-19 @ 22:37:59
#1: e

haha du är ju PRECIS en sån som lady dahmer syftade på!
"MIN hund är minsann sååå lydig och snäll"
hahaha ja där satt den verkligen mitt i prick!

2012-11-20 @ 08:58:28
#2: Ellinor

E: nej. Han är lydig (ska jag säga att han är olydig precis som man inte får säga att man själv är snygg?) och snäll. Men barn får inte klappa om Leo inte är bekväm. Och när han bekväm finns det ingen anledning att inte få klappa. Men jag är verkligen inte en sånn som ropar att han är lydig och snäll om det kommer barn/hund farande. Då räddar jag Leo. Säger till barnen eller tar bort hunden. Ansvarstagande är det.

2012-12-25 @ 23:55:54

Håller inget annat än med!
Fin blogg föresten!

2013-02-08 @ 20:58:45
#4: Anonym

Tyvärr har majoriteten av alla hundägare som har sina hundar lösa INTE så pass pli på hunden att den inte springer fram vid distraktion. Jag får dagligen byta håll, väg, avbryta promenader för att lösa hundar springer rätt fram till mig, med en ägare efter som antingen totalt struntar i att kalla in hunden alternativt ropar lite lojt "kom hit".
Sen vet jag att det finns hundägare som är tillräckligt engagerade i hundträning att dom kan ha sin hund utan koppel. Vet du med dig att din hund går fint i alla lägen, ta inte åt dig!

Är för övrigt hundägare själv. Jag får ofta höra när folks jävla hundar springer fram utan förvarning till mig och min hund "hen är så snäll...". Det är respektlöst, så försvara inte hundägare med sina lösspringande hundar.

Svar: det är inte det jag menar. Jag försvarar ingen annan än mig själv här. Saken är jag jag inte tycker om att dras över samma kam som dessa oansvarliga hundägare.
kkleiin.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: